FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/09/2017

Hamnar fortkörningsböter i belastningsregistret?

Hej! Har fått ett arbete i landstinget inom habiliteringen som arbetsterapeut. De vill kolla brottsregistret.

Har fortkörningsböter från okt 15. Körde 61 km på 50 väg. Syns detta i brottsregistret och hur kan det påverka mig. Enda gången det hänt i mitt liv. Haft körkort i nästan 20 år.

Mvh

Carola Juntgen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har fått en bot för fortkörning så kommer det dessvärre synas i belastningsregistret för dig. Detta framgår här (3 § Lagen om belastningsregister).

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Oskar ForsbergRådgivare