FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/01/2019

Hamnade i motsatt riktning - Trafikbrott?

Hamnade i vänster fil när jag körde i mörkret. Körde mot trafiken. Vägytan saknade tydliga

markeringar, det fans varken en spärrlinje synligt eller en mittlinje som skiljer åt höger respektive

vänster fil. Polisen kom på plats-man gjorde ett utandningsprov som visade invet och jag fick köra

vidare. Är det här ett trafikbrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att polisen såg dig köra på motsatt riktning och till följd av det gjorde en utandningsprov på dig. Jag uppfattar dessutom att din körning i vänsterfil innebär körning i motsatt riktning.

Är ditt förfarande att anse som trafikbrott?

Vårdslöshet i trafik är ett brott som regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott, (TBL). I lagens 1 § framgår att person ska dömas till vårdslöshet i trafiken om denne i väsentlig mån brister i omsorg och varsamhet.

Svar:

Lagen syftar till att motverka riskfyllda och väsentligen vårdslösa beteenden i trafiken. Frågan blir alltså ifall du varit en risk i trafiken i och med körningen i motsatt riktning.

Att förhålla sig i motsatt riktning är ett riskmoment varför du skulle kunna tilldelas böter för trafikbrottet. Alltså är förfarande att anse som ett trafikbrott.

Om du i fallet inte fått några böter som helst av polisen kan det bero just på att det vid tillfället saknade tydliga spärrlinjer i vägen.

Hoppas du fick svar på din fråga och kör försiktigt!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare