halvsysters arvsrätt före syskonbarn

Har en halvbror, vi har samma far. Halvbrodern har 5 syskonbarn, alltså syskon föräldrar finns ej i livet. Om det frinns 800 000 som ska fördelas, vad får jag, som bara är halvsyster ? Inte lika mycket som syskonbarnen?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag uppfattar dina familjeförhållanden på detta vis.

Du har en halvbroder där er fader är gemensam. Det är halvbrodern som har avlidit och efterlämnat sig 800 tkr. Halvbroderns föräldrar finns inte i livet, alltså hans moder och er fader. Han har däremot 5 syskonbarn, som jag antar är dina halvsyskonbarn? Alltså din broders helsyskonbarn (barnen har er pappa som morfar/farfar och din halvbrors mamma som mormor/farmor). Ett annat alternativ hade varit att dem inte var dina halvsyskonbarn och således var hans halvsyskonbarn (där någon annan man är deras farfar/morfar) men jag antar här att så inte är fallet eftersom du har benämnt dem som din halvbroders syskonbarn. Jag antar vidare att det inte finns några barn/barnbarn efter din broder och att han heller inte efterlämnar sig någon maka.

Arvsordningen ser ut på följande vis.

1a arvsklassen utgörs av bröstarvingarna (barn, barnbarn osv). Eftersom det inte verkar finnas några sådana träder andra arvsklassen in.

2a arvsklassen utgörs av först den avlidnes föräldrar. Här kliver alltså er fader och din halvbroders moder in i arvet. Ifall någon av dessa är avlidna så delar arvlåtarens syskon den förälderns lott och i ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det halvsyskon efter arvlåtaren, tar de tillsammans med helsyskon eller deras avkomlingar del i lott, som skulle ha tillfallit deras förälder.

Detta utgör alltså fördelningen. 800 tkr skall fördelas på din halvbroders föräldrar. Alltså tar modern (X) 400 tkr och er gemensamma fader (Y) 400 tkr. Eftersom fadern är avliden så delar du och din brors andra syskon (som också borde vara ditt halvsyskon) in och delar på faderns lott vilket ger dig 200 tkr och ditt andra halvsyskon 200 tkr. Eftersom detta andra halvsyskon också är avlidet fördelas dessa 200 tkr på dennes avkomlingar (de 5 syskonbarnen) vilka då erhåller 40 tkr var. Sedan skall även de 400 tkr som gick till din broders mor fördelas. Dessa har du ingen rätt till eftersom syskonbarnen är i livet. Dessa 400 tkr skulle tillfallit din halvbroders andra syskon men eftersom denne är död kommer dessa pengar att fördelas på avkomlingarna. Detta leder till att de får ytterligare 80 tkr och således erhåller ett totalt arv om 120 tkr.

Som du märker har jag fått göra många antaganden i detta svar eftersom premisserna du gav mig var otillräckliga för att lösa frågan. Ifall premisserna jag antagit inte alls stämmer överens så kommer svaret att vara felaktigt. Jag råder dig därför till att kontakta oss på info@lawline.se och tala med någon på vår juristbyrå så att dessa kan förtydliga vilka uppgifter vi behöver för att besvara just din fråga och således också ge dig ett eventuellt mer korrekt svar. Jag hoppas att jag har gett dig ledning i ditt fall och att du får en fortsatt trevlig dag.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare