Halvsyskons avkomling arvsrätt och efterarv

Min mor som är död,hade en halvsyster (gem.far) hon avled nyligen. Systern har en make men inga barn.Ärver jag som syskonbarn henne nu eller efter makens död? Inget testamente finns

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Som jag förstår din fråga så är din mor redan avliden. Du hade en halvsyster i livet som nu avlidit. Du undrar huruvida du ärver henne direkt eller efter det att hennes make dör (efterarv)?

- Ärvdabalken (ÄB) kan du hitta här.

Huvudregeln när det kommer till arv är att i första hand ärver bröstarvingar (arvlåtares barn ÄB 2:1§) och deras avkomlingar. I andra hand ifall det inte finns några bröstarvingar eller avkomlingar till sådana så ärver tar föräldrarna hälften var av arvet (ÄB 2:2§) vilket i ert fall hade inneburit att din morfar hade tagit hälften av arvet och en utomstående kvinna (moder till din moders halvsyster) hade tagit resterande hälft. Jag utgår ifrån att din morfar är död (annars hade han i första hand erhållit kvarlåtenskapen) vilket innebär att din moder hade trätt in i din morfars ställe. Alltså hade din mor ärvt hälften av hennes kvarlåtenskap och resterande hälft går till halvsysterns moders släkt. Är din moders halvsysters mamma avliden och inte lämnat några avkomlingar efter sig så kommer din mamma även ärva denna del och således ha rätt till hela arvet enligt ÄB 2:2§ 3st.

Eftersom din moder redan avlidit träder du i hennes ställe och har således rätt till hälften av kvarlåtenskapen efter din moders halvsyster under förutsättning att din morfar inte hade några ytterligare barn.

Dock finns det en make i detta fall. Enligt ÄB 3:1§ har maken alltid företräde till arv och ärver då även din del med fri förfoganderätt. Det innebär att du, enligt ÄB 3:2§ har en rätt till efterarv efter din moders halvsyster efter det att hennes make avlider. Fri förfoganderätt innebär egentligen endast en inskränkning att förfoga över egendomen genom att testamentera bort den. Maken kan fortfarande använda upp egendomen eller ge bort den i gåva.

För att sammanfatta - eftersom det finns en make i livet kommer du aldrig ärva din moders halvsyster före maken. Du har du en rätt till efterarv såsom jag har tolkat era familjeförhållanden.

Jag hoppas att jag har förtydligat rättsläget och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med någon av våra erfarna jurister.

Oskar Paladini SöderbergRådgivare