Halvsyskons arvsrätt

Minpappas halvsyster har gått bort och den del som skulle tillfalla den sidan är 609 000 kr.

Hon har en bror och en syster som är helsyskon . Vi har fått hem arvskiftet och då får brodern och systern vardera 257 000 kr och min pappas del blev endast 100 000 som då jag och mina syskon ska dela .

Min fråga är varför delas inte summan på alla tre ? Beror det på att pappa endast är halvbror?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anledningen till uppdelningen finner du i 2 kap 2 § ärvdabalken. Den säger att om det inte finns några barn till den avlidne ska arvet tillfalla den avlidnes föräldrar. Jag antar att halvsystern i detta fall inte hade föräldrar som lever.

Om föräldrarna inte lever tillfaller arvet istället föräldrarnas barn (dvs. syskon till den avlidne). Hälften av arvet går till ena förälderns arvingar och andra halvan av arvet går till den andra förälderns arvingar. Då helsyskonen delar samma föräldrar kommer de dela på båda halvorna som tillfaller föräldrarnas arvingar.

Din pappa delar dock bara en förälder med sin halvsyster och får därför bara arv från den förälderns halva. Arvet som tillfaller den förälderns arvingar delas alltså på båda helsyskonen och din far. Men arvet som tillfaller arvingarna till den föräldern som inte var din fars, delas endast på helsyskonen.

Alltså är mitt svar ja, det beror på att din far endast var halvbror.

Hoppas att min förklaring var till din belåtenhet!

Jonas WesterRådgivare