Halvsyskon har arvsrätt ifall föräldern är avliden

Min väns tvillingbror (enäggs) gick bort för några veckor sedan.

Han har bott ihop i med sin bror i deras gemensamma lägenhet i över 50 år.

Ingen av dem har varit gift eller har några barn.

Bådas föräldrar är döda.

Jag har nu genom begravningsbyrån, som skall sköta bouppteckningen, fått reda på att min vän och hans bror har 7 andra halvsyskon, vilka ingen av min vän eller hans tvillingbror träffat eller ens känt till.

Min vän och hans bror har också fått reda på att de övriga 7 halvsyskonen har samma moder men olika fäder mot min vän och hans bror. Men de kan inte dokumentera det eftersom de aldrig fått träffa deras fader eller fått någon information om vem ha var.

Kan dessa 7 halvsyskon ärva min väns döde tvillingbror?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den legala arvsordningen
Enligt den legala arvsordningen hade din väns föräldrar fått hälften var av arvet efter din väns tvillingbror ifall de var vid liv. Ifall föräldrarna inte lever tar helsyskon föräldrarnas arvslotter. Halvsyskon som finns får dela på den delen av arvet som hade tillfallit dess förälder ifall föräldern var vid liv.

Det kan hjälpa att se på frågan som att syskon egentligen ärver av sina föräldrar och inte av sina syskon.

Hur det blir i din väns fall
För att applicera detta på din väns fall ser vi att din vän och hans tvillingbror har samma moder som de sju halvsyskonen. Detta innebär att alla åtta ska dela på de 50 % av arvet som hade gått till mamman ifall hon levde. De 50 % av arvet som hade gått till din väns pappa ifall han var vid liv går bara till din vän (eftersom halvsyskonen inte har något släktskap till pappan). Din vän kommer alltså att få ärva 50 % + 1/8-del av 50 % av arvet. De sju halvsyskonen delar på de övriga åttondelarna som hade tillfallit din väns moder ifall hon var vid liv.

Testamente?
Detta är alltså vad som gäller enligt lag. Ifall din väns bror hade ett testamente som sade något annat gäller det i första hand.

Halvsyskonen
Som jag läser det sista stycket i din fråga verkar det finnas någon slags misstanke om huruvida halvsyskonen verkligen är halvsyskon till din vän. Ifall din vän är osäker på om halvsyskonen faktiskt är halvsyskon finns det alltid en möjlighet för honom att vända sig till tingsrätten och hävda att de sju halvsyskonen inte har någon rätt till arvet p.g.a. det bristande släktskapet. Bevis för att sådant släktskap inte finns måste dock föras fram i sådana fall. Olika osäkra fakta kring halvsyskonens pappa spelar dock ingen roll för frågan om deras arvsrätt efter din väns tvillingbror.

Om vi antar att din vän har sju halvsyskon får de åtta dela på arvet som jag beskrivit ovan.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare