Håller det verkligen juridiskt att enbart skicka parkeringsavgiftsfakturan till bilägaren?

Hej!

Jag har fått en faktura av ett parkeringsbolag.

Fakturan är en parkeringsavgift, som skickas ut i efterhand till bilens ägare.

Man fotograferar bilens regskyltar vid infart och utfart av parkeringen.

Dock är det så att jag inte kört bilen vid tillfälle som bolaget påstår.

Det är förmodligen min fru eller min styvson.

Jag hävdar att fakturan måste skickas och vara utställd till den som kört bilen och utnyttjat deras parkeringstjänst. Avtal om tjänsten kan bara vara mellan förare vid givet tillfälle och företaget som erbjuder sin tjänst om parkering (via skyltning).

Jag som bilägare har inte kört bilen och inte heller ingått något avtal.

OBS! Detta rör sig alltså inte om en faktura gällande kontrollavgift eller Pböter. Fakturan gäller en parkeringsavgift.

Jag har så klart bestridit fakturan i flera omgångar via epost. Nu har bolaget även anlitat ett inkassoföretag som skickar inkassokrav.

De svarar att deras system endast tillåter att fakturan skickas till bilägaren.

Håller det verkligen juridiskt att enbart skicka parkeringsavgiftsfakturan till bilägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Enligt Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering gäller att fordonets förare och fordonets ägare har ett gemensamt ansvar för att kontrollavgiften betalas. I detta fall har bilen parkerats där en avgift ska betalas, vilket inte gjorts. Principen gäller densamma i alla lägen där bilen parkeras, eller framförs. Även broavgifter och trängselskatt faktureras ägaren oavsett vem som framfört bilen.

I fall där en person eller företag hyr ut fordon så blir även dessa ansvariga för böter och avgifter som bilanvändaren ådragit sig genom fordonets registrering. Detta löses med att i uthyrningskontraktet ange att företaget har rätt att kräva bilanvändaren på betalning för de ekonomiska påföljder som kan komma drabba fordonets ägare.

Lagstiftningen har därför gjort det smidigast för såväl staten som för företag genom att varje bilägare själv ansvarar för att dennes fordon följer gällande lagstiftning när det gäller avgifter och böter. Att bilägare och bilförare är solidariskt ansvariga för just parkeringsavgifter ger bilägaren rätt att sedan kräva tillbaka den betalning som föraren ådragit ägaren genom utebliven betalning.

Det enda som är juridiskt möjligt idag för parkeringsbolagen är att fakturera bilägaren då fotografering av föraren endast kan göras under strikt reglering, som vid trafikförseelser.

Tyvärr så återstår bara att betala in.

Jennie NilssonRådgivare