Häktad för misshandel och olaga hot – vad händer?

Min sambo sitter häktad misstänkt för grov misshandel och hot. Min sambo hade druckit alkohol. Hamnade i tjavs med min vuxna son och då kom min sambo på en idiotisk ide att ta fram en kniv att skrämmas med. Han slog mad handen i min sons rumsdörr med kniven i handen och jag hade min arm i vägen vilket ledde till att jag blev skuren så jag fick sy.. Men det var oavsiktligt han skulle aldrig skada nån med flit. Det var en fylledrama som gick överstyr. Han är ingen våldsam person utan en underbara far och person. Men blir som förbytt när han dricker. Han har aldrig gjort nått sånt här tidigare. Han är tidigare ostraffad. Detta gjorde han inte med avsikt. Vad kan hända nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De brott som främst aktualiseras är precis som du skriver, misshandel och olaga hot. Båda brotten anses vara så passa allvarliga att åklagaren får åtala oavsett vad brottsoffret tycker eller vill. Finner åklagaren att bevisningen är så starkt att en fällande dom är trolig så kommer förmodligen åtal att väckas vilket betyder att det kommer bli en rättegång. Om åklagaren inte väcker åtal har din sambo rätt till ersättning för den tiden han satt häktad.

Vad offret och vittnen säger spelar givetvis, oftast, en stor roll i en eventuell rättegång – om de menar att ingen på plats uppfattade hotet som allvarligt menat utan mer som ett dåligt skämt torde inte ett brott anses föreligga. Detta förutsätter dock att åklagaren inte med hjälp av annan bevisning kan visa att handlandet faktiskt var ägnat att framkalla allvarlig fruktan. Beroende på allt som förekommer under rättegången kan sen domen antingen bli friande eller fällande.

Om din sambo skulle bli fälld kan han i värsta fall dömas till fängelse. Eftersom det rör sig om två brott som vardera skulle kunna ses som antingen grovt eller av normalgraden är det väldigt svårt att säga vad för straffvärde brotten anses ha. Men då han är tidigare ostraffad samt att, åtminstone, du tycks försöka tona ner betydelsen av det hela känns det troligare att han får en icke-frihetsberövande påföljd. Det kan då röra sig om böter men med tanke på brotten är det rimligare att han får en villkorlig dom eller skyddstillsyn, möjligen förenad med samhällstjänst.

Om jag, trots det knappa underlaget, ska våga mig på en gissning tror jag att en mycket möjlig påföljd är villkorlig dom förenat med samhällstjänst.

Lawline RådgivareRådgivare