Ha med körkort när jag kör bil?

Man måste har en körkort för att köra ett personbil. Vad betyder "har"? Måste körkort bli i min ficka? Kan det vara nånstans i bilen? Eller hemma om jag kör en kort distans från var körkort ligger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns precis som du säger ett krav på att den som kör bil ska ha med sig sitt körkort. För den som nyligen har tagit körkort, men inte hunnit få sitt fysiska körkort än, är det tillräckligt att ha med en annan identitetshandling under de två första månaderna. Annars är det körkortet som gäller. (3 kap. 15 § första stycket körkortslagen).

Anledningen till att du ska ha med dig ditt körkort är för att du kan behöva visa upp det för en bilinspektör eller en polis om de utför en kontroll. (3 kap. 15 § andra stycket körkortslagen).

Vid en kontroll ska du kunna visa upp ditt körkort på plats. Det är därför lämpligt att du har körkortet med dig, åtminstone någonstans i bilen, så att du kan komma åt det utan att behöva köra någonstans för att hämta det. Skulle polisen stoppa dig kan du till exempel inte kräva att polisen ska följa med dig hem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare