Grund för uppsägning vid påstått brott

Hej!

Jag skriver åt min sambo. En person har skrivit till min sambos arbetsgivare och anklagat min sambo för stöld av en hund. Arbetsgivaren uppmanas att stänga av, alt. avskeda min sambo. Personen som skrev säger sig också ha en "juridisk rådgivare" och att dessa två tillsammans skickar denna anklagelse. Vidare i brevet står att skolverket och kronofogden skulle kontaktas. Kronofogden kontaktades och en anmälan på 170,000 kr gjordes för en hund!?! Vi bestred kronofogdens krav för att det helt saknar grund.

Man kan väl inte skriva till någons arbetsgivare och anklaga någon för stöld, bedrägeri och sen begära att arbetsgivaren avskedar personen. Vilken "juridisk rågivare" skulle göra det? I detta korta brev, finns det skäl till att anmäla denna person?

Med vänlig hälsning

Magnus Gärdling

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag får börja med att beklaga att ni hamnat i en jobbig situation.

När någon vänder sig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om att få hjälp att fastställa en skuld(betalningsföreläggande)så kan du som svarande invända. Eftersom du gjort en invändning så måste din motpart vända sig till domstol och få saken avgjord, annars kommer myndigheten att avskriva ärendet.

Läs gärna mer på deras hemsida: https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html

Lagen om anställningsskydd, LAS, reglerar uppsägning och avsked, den hittar du https://lagen.nu/1982:80

Jag börjar med att ange vad som generellt gäller för uppsägningar.

För att arbetsgivaren ska få säga upp din sambo så krävs saklig grund(LAS 7§). Arbetstagaren måste i väsentlig mån ha underlåtit att fullgöra sina åtaganden enligt anställningsavtalet, det kan vara i form av arbetsvägran, misskötsamhet eller att personen begått brott arbetsplatsen. Arbetsgivaren måste göra en helhetsbedömning och väga in om underlåtenheten varit upprepad, hur allvarlig den varit och om en omplacering är möjlig samt skälig(LAS 7 st 2). Mycket tyngdpunkt ligger på att göra en framtidsprognos och att väga arbetstagarens och arbetsgivarens intressen mot varandra.

När det gäller klandervärt eller brottslig handling utanför arbetsplatsen så krävs det i regel att handlingen skadat arbetsgivarens förtroende för arbetstagaren eller utomståendes förtroende för arbetsgivaren för att en uppsägning ska anses sakligt grundad. Om arbetstagaren har en uppsatt tjänst eller en som kräver särskild förtroende, exempelvis polis eller präst, så krävs inte mycket för att förtroendet kan anses skadat.

Det räcker inte att någon påstått att din sambo stulit utan arbetsgivaren måste bevisa att din sambo har misskött arbetet, i detta fallet genom skadat förtroende pga. stöld, eftersom den påstådda händelsen utspelat sig utanför arbetsplatsen. Av det du berättar så talar dock allt till din sambos fördel!

Om arbetsgivaren ändå säger upp din sambo så kan hon kräva att uppsägningen ogiltigförklaras och hon har rätt till fortsatt anställning fram till domstol har avgjort frågan(LAS 34§). Arbetsgivaren riskerar även att få betala skadestånd om han inte kan visa att saklig grund fanns(LAS 38§).

Jag kan inte utläsa i din fråga hur arbetsgivarens reaktion har varit. Om din sambo är medlem i facket så rekommenderar jag att hon tar kontakt med dem för att få stöd och hjälp att direkt kontakta arbetsgivaren.

Om en uppsägning blir aktuell så kan hon också boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på arbetsrätt. Hon kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. .

Hon kan även överväga om hon vill anmäla personen som anklagat henne för förtal(Brottsbalken 5:1). Dock är detta ett så kallat målsägande brott vilket betyder att din sambo själv, som huvudregel, måste väcka åtal och riskerar därmed att få stå för rättegångskostnaderna. Du kan läsa mer om förtal här: http://lawline.se/answers/fortal-vid-falsk-anklagelse

Lycka till och tveka inte att höra av dig med ytterligare frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare