FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/08/2017

Grovt rattfylleri samt preskriptionstid

Hej,

För fyra månader sedan blev jag stoppad för grov rattfylleri. All information de har ifrån mitt ärende är att jag blåste 1,5 promille. Allt jag sa till polisen var "ni kan ställa mig 1000 frågor men jag vill ha min advokat". Som sagt detta var fyra månader sedan och jag har fortfarande inte fått min dom än och inte fått information ifrån åklagaren. Jag har fått ett godkänande om alkolås vilket är goda nyheter. Jag undrar om det finns en chans att mitt ärende blir nerlagt pågrund av tid eller bevis? Det känns ologiskt men är det möjligt?

Lawline svarar

Hej,

den som för ett motordrivet fordon efter att ha druckit alkohol döms för rattfylleri. Om man bland annat har druckit så mycket att promillehalten i blodet har uppgått till minst 1,0 promille döms man för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. 4a § Lag om straff för vissa trafikbrott

Du kommer inte att få en dom förens rättegång har hållits. Vid mindre allvarliga brott kan ett strafföreläggande ges men så är inte fallet här eftersom det handlar om en grov rattfylla.

Preskriptionstiden för grovt rattfylleri är 5 år. Detta betyder att åtal inte får väckas efter 5 år från den dagen du begick gärningen. 35 kap 1 § Brottsbalken

Ärendet kan mycket väl läggas ned p.g.a. exempelvis brist på bevis. Dock har jag svårt att tro att så kommer ske i detta fall.

MVH

Zinar BudakRådgivare