FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/04/2015

Grov olovlig körning - straff?

Hej! Har en Rattfylla och grov olovlig körning liggandes (Rattfyllan har jag fått som strafföreläggande 18.800kr) Jag är grymt nervös över att åklagaren ska statuera ett exempel över och yrka på fängelse. Är ej dömd för nånting tidigare och har ett jobb. Vill bara veta vad bötesbelopp hamnar på vid ett strafföreläggande för grov olovlig körning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som jag förstår det undrar du vad för straff du skulle kunna få ifall du döms för grovt olovlig körning?

Av lagen om straff för vissa trafikbrott (se här) stadgas att påföljden för olovlig körning är böter, men om brottet anses grovt kan domstolen döma till fängelse i högst sex månader.

Olovlig körning förutsätter att man uppsåtligen kört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill. Det som kan göra att brottet rubriceras som grovt är t.ex. att man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller att brottet skett vanemässigt. Vad är anledningen till att du ska dömas för grovt olovlig körning? Ifall det exempelvis är så att ditt körkort återkallats pga rattfylla är det en omständighet som gör att den olovliga körningen kan bedömas som grov.

Det är svårt att bedöma vad för straff du skulle kunna få utan att veta omständigheterna men att fängelse skulle utdömas är väldigt ovanligt, ifall det skulle vara fallet skulle det bli väldigt kort tid. Enligt Åklagarmyndighetens sammanställning av strafföreläggande verkar bötesnivån ligga på 50 dagsböter för grov olovlig körning (första gången).

Se Åklagarmyndighetens sammanställning här: http://www.aklagare.se/PageFiles/8354/RättsPM%202012%207%20bötespraxis.pdf

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare