FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/04/2019

Grov olovlig körning och flera trafikbrott sedan tidigare

hej jag åkte dit 2018 april för rattfyleri och tog straffet med att köra med alkolås.

senare 2019 åkte jag dit för fortkörning körde 52km/H på 30 väg indraget 2månader.

sen 1månad senare åkte jag dit för olovlig körning och 2v senare för grov olovlig körning.

vad kan jag få för straff och vad händer med mitt körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du tidigare har dömts för olika trafikbrott och att du nu har åkt fast för grov olovlig körning. Nu undrar vilket straff du riskerar att få och vad som kan hända med ditt körkort.

Mest troligt att du får böter

Olovlig körning av normalgraden är ett brott som endast kan resultera i böter. Straffet för grov olovlig körning kan däremot vara fängelse, där straffvärdet uppgår till som högst sex månader (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Att fängelse ingår i straffskalan betyder dock inte att påföljden alltid blir fängelse.

Normalt är att påföljden för den som för första gången döms för grov olovlig körning inte ska bestämmas till fängelse. Hovrätten har uttalat att för fängelse krävs att personen vid upprepade tillfällen, med högst två års mellanrum, har dömts för grov olovlig körning eller att andra försvårande omständigheter gör brottet särskilt allvarligt (RH 2017:35).

Att du vid flera tillfällen inom kort tid har dömts för olika trafikbrott ökar risken för att du kan få fängelse. Däremot bör de tidigare trafikbrotten inte anses vara så allvarliga att det har någon större påverkan. Jag bedömer risken för att du ska få fängelse som liten och att det är mest sannolikt att du istället får dagsböter.

Du kan få körkortet indraget ytterligare tid

Jag uppfattar det som att när du åkte fast hade du körkortet indraget på grund av din tidigare fortkörning och eventuellt din tidigare olovliga körning. Om du får ditt körkort indraget bestämmer Transportstyrelsen en spärrtid, som är den tid ditt körkort ska vara återkallat. Du kan räkna med att spärrtiden på ditt körkort kommer att förlängas med flera månader. Om spärrtiden bestäms till över tolv månader måste du göra ett nytt körkortsprov för att få tillbaka ditt körkort.

Sammanfattning

Det finns en risk att du kan få fängelse, men den är liten. Allra mest troligt är att du får betala böter. Transportstyrelsen kommer sannolikt förlänga spärrtiden på ditt körkort ytterligare.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare