Grov olovlig körning efter tidigare återkallat körkort?

Hej jag har läst runt på eran sida och hittat många intressanta frågor och svar. Dock har jag svårt att tolka en viss del.

Jag blev av med mitt B-körkort pga "rattfylla" med 0,22 promille för över 4 år sedan, jag fick en spärrtid på 12 månader och tog sedan om körkortet direkt så jag har idag haft mitt B-kort i över 3 år.

Om jag nu skulle köra mc olovligt (tänkt öva själv på tomma parkeringar men alltid bra att veta riskerna) skulle detta innebära Grov olovlig körning för att jag haft körkortet återkallat förut (enl. "Eftersom du tidigare innehaft körkort som blivit återkallat kan du dock dömas till fängelse i högst 6 månader, eftersom brottet då är att anse som grovt.")

Eller tillämpas detta endast om man fått återkallat körkort och kör samma behörighet utan körkort? Eller skulle det bli grov olovlig körning för mig i mitt fall också?

Lawline svarar

Hej,

Av 3 § lag om straff för vissa trafikbrott är det inte tillåtet att föra körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon. Att framföra en motorcykel utan mc-körkort innebär olovlig körning. Precis som du säger kan brottet att anse som grovt. Det förutsätter att man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat. Det gäller även om du kör ett annat fordon, än det du framförde när du förlorade körkortet. Det enda som fordras är att det är ett körkortspliktigt fordon.

Hoppas fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare