FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2021

Griftefrid

Hej, de som förvaltar min mammas grav gjorde bort sig och råkade gräva i min mammas grav. Graven ser kaos ut nu. Detta är en stor sorg för mig. Har dom gjort nåt brott, kan jag anmäla, möjlighet till skadestånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om det kan vara ett brott att gräva i en grav, och om du kan ha rätt till skadestånd.

Att gräva i en grav utan tillåtelse att göra det kan vara ett brott mot griftefriden (brottsbalken 16 kap. 10 §). I regel är den som begår brott skyldig att ersätta de skador som brottet orsakar genom skadestånd. Om du vill kräva skadestånd ska du gärna göra det redan vid polisanmälan.

Beroende på hur avtalet ser ut med dem som förvaltar graven och eventuellt de som ansvarar för skötseln av gravarna, kan du också ha rätt till att graven ska återställas i det skick det var.

Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare