FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/08/2016

Grenar över tomtgränsen - vem ska stå kostnaden?

Hej!

Vi har en ca 30 år gammal ek på vår tomt men nära tomtgränsen. Enligt jordabalken 3:2 har grannen rätt att ta ner grenar som växer över tomtgränsen om jag tolkar den rätt. Grannen hävdar dock att det är vi som skall stå för kostnaden av detta. Det stämmer väl inte?

Mvh

Xxxxxx

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har tolkat Jordabalken 3 kap 2§ helt korrekt. Det bör tilläggas att de överhängande grenarna ska innebära en olägenhet för din granne, exempelvis att de hindrar hans nyttjande av tomten. Grannen får då själv ta ner grenarna och på egen bekostnad. Det kan dock vara en god ide att dela på kostnaden för att bevara grannsämjan. Men det är givetvis upp till dig att avgöra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

John Eriksson NätterlundRådgivare