FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/08/2018

Grenar och rötter som sträcker sig över tomtgräns

Hej. Vi har en grannen som håller på och bråkar om en tall som står på vår tomt men att det finns grenar som hänger över men då på en höjd av 4meter upp (första grenen). Det stör henne att det kommer in kottar. Vi har sagt att dom får ta grenar men inte så att tallen tar skada. Om tallen skadas har vi då rätt att begära skadestånd. Vad vi förstår så ramlar inte kottar rakt ner utan lite hur som helt har hon då rätta att ta bort alla grenar. Hon vill ta bort rötterna också men det är inga som är uppstickande utan hon har grävt ner och hittat att det finns rötter på deras tomt. Har hon rätt att kapa dom så långt under jorden? Skadas tallen kn vi kräv ersätt då också. Tacksam för svar så vi få lite lugn hos oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!

Rättsförhållande mellan grannar
Enligt Jordabalken (JB) 3 kap 1§ ska var och en visa skälig hänsyn till sin omgivning vid utnyttjande av sin och andras fasta egendom. Detta innebär till exempel att den som utnyttjar sin tomt genom att odla växtlighet måste se till att andra grannar inte besväras av detta.

Växtlighet som tränger sig över tomtgräns
I JB 3 kap 2§ finns specifika regler kring grenar och rötter som tränger sig över tomtgränser. Där anges att om grenar och rötter tränger sig över tomtgränsen och orsakar olägenhet får ägaren till tomten där grenarna och rötterna trängt sig in ta bort dessa. Dock ska alltid trädets ägare, dvs. ni som är ägare till tomten som trädet står på, först ges möjlighet att själva vidta åtgärder om bortförandet av grenarna och rötterna kan befaras medföra skada för er. Ni som ägare till trädet ska få skälig tid på sig att ta bort grenarna och rötterna, vilket enligt tidigare domar har ansetts vara cirka sex månader.

Skadestånd
Om er granne skulle ta bort delar av trädets grenar och rötter och det skadar trädet utan att ni själva fått möjlighet att vidta åtgärder inom skälig tid så har ni rätt att kräva skadestånd från grannen. Hur stort skadestånd ni har rätt att kräva är dock svårt att avgöra utan att ha mer uppgifter kring vilka kostnader och skador som borttagandet av rötterna skulle kunna orsaka er.

Om ni har fler frågor är ni varmt välkomna att höra av er igen!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare