Gratis parkering mot p-skiva

Hej

Jag parkera min bil för jag skulle in och handla. det står 2 timmars gratis parkering mot p-skiva, så jag la p-skiva synligt. när jag kommer ut har jag en p-bot på 500kr och på p-boten står det parkerat utan att telefonparkering är registrerad eller att giltig p-skiva finns. Hur kan jag bestrida det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

PARKERINGSANMÄRKNING ELLER KONTROLLAVGIFT?

Innan du går vidare med att bestrida din anmärkning måste du säkerställa om det på anmärkningen står parkeringsanmärkning eller kontrollavgift. Polisen hanterar bara parkeringsanmärkningar som utfärdats på kommunal gatumark, inte kontrollavgifter som utfärdats på privat mark av ett privat parkeringsbolag.

Överklaga till parkeringsbolaget

För bestridande av kontrollavgift får du vända dig till det privata parkeringsbolag som utfärdat avgiften. Vanligtvis finns det formulär för överklagan på parkeringsbolagets hemsida.

Överklaga till polisen

Ett bestridande av parkeringsbot görs till polisen. Detta görs enklast genom att du använder dig av en färdig bestridande-blankett som du kan hitta på polisens hemsida (HÄR). Du kan fylla i blanketten via din dator men du behöver skriva ut blanketten och skicka den fysiskt med posten. Adressen du ska skicka bestridandet till framgår av parkeringsboten. Såvida det inte finns någon mailadress på denna, så går det dessvärre inte att maila in ett bestridande.

Glöm inte att du fortfarande måste betala parkeringsboten när du överklagar för att inte riskera bli skyldig förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas. Du kommer få tillbaka beloppet du betalat om din överklagan skulle gillas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie Amalie BöjeRådgivare