Gränser för nödvärn

Hej min kompis som är 17 år har blivit straffad för 1 års fängelse för att han hade knivhuggat en för att få rädda sitt liv inför 4 st killar som hade attackerade honom.

nu har han döms till 1 år fängelse och 100,000 kr böter för att han har knivhuggat en av dem killarna.

frågan är att är det rätt straff för en 17 årig kille som har begått brott för att rädda sitt liv.

hur kommer han få sitt straff kommer han bli fängslad som vanliga brottslingar eller vad?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att han dömts av domstol finns en möjlighet att överklaga domen till nästa instans. Att hugga någon med kniv omfattas sällan av nödvärn, 24:1 BrB, då det är att gå för långt. Man ofta göra något mindre drastiskt. Är det så att domstolen bedömer det som att det inte omfattas av nödvärn är brott begånget och personen döms och straffas precis som alla andra (med anpassat straff till brottet).

Man får begå brott för att rädda sitt liv men det finns gränser. Till exempel köra för fort för att rädda någon som håller på att dö eller att slå någon som försöker råna en.

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare