FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/11/2016

Gränsen mellan olovlig körning och överlast

hej.

Jag har b-kort men prövotid, har ett år kvar. Blev stoppad vid en kontroll, polisen - och det visade sig att jag hade för mkt last (körde lätt lastbil). Polisen skrev ut böter på 4000:- men tog inte mitt körkort.

Kommer mitt körkort att återkallas nu av transportstyrelsen tror ni?

mvh

Peter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det varken hårdare straff eller annorlunda bedömning om man har prövotid eller ej. Det som gäller är att samma saker som kan återkalla ett körkort som inte är belagt med prövotid, kan återkalla ett som är det.

Det är svårt att svara på din fråga om vad som gäller för dig utan att veta vad som står på din ordningsbot. Det som är relevant är om polisen ansett det vara överlast eller olovlig körning. Är det olovlig körning, det vill säga att du saknade körkortsbehörighet för ett sådant fordon du behövt för att köra ”lasten”, är det i sig grund för att återkalla körkortet. Är det däremot enbart överlast, är detta inte något som i normalfallet återkallar körkortet.

Reglerna om detta är snåriga, men huvudsakligen är det så att du med ett B-körkort inte får framföra ett fordon med en totalvikt överstigande 3500 kg. Läser vi vidare i Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner står där att totalvikten räknas som ”Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer och den största mängd gods som fordonet är inrättat för.”. Här är det just ”inrättat för” som är avgörande, eftersom du kan köra ett fordon som är inrättat för mindre än 3500 kg, men som du lastat upp till 3499 kg och då har du överlastat fordonet men inte gjort dig skyldig till olovlig körning.

Som sagt kan jag inte hjälpa dig utan att veta mer omständigheter, men det är såhär rättsläget ligger till. Du kan alltid kontakta transportstyrelsen och höra hur och om ditt ärende handläggs.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare