FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2022

Gränsen för rattfylleri

Hej. Jag blev stoppad av polisen för någon dag sedan för rattfylleri och blåste 0,14. Vad är gränsen för rattfylleri och vad kan jag förvänta mig för straff?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan dömas för rattfylleri om det visar sig att du har minst 2,0 promille alkohol i blodet alternativt 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Eftersom det har visat sig att du har 0,14 milligram i ditt utblås, kan du alltså dömas för rattfylleri. Straffet som kan aktualiseras är därmed antingen böter eller fängelse upp till sex månader (4 § TBL). Du kan även riskera att bli av med körkortet (5 kap. 3 § Körkortslagen).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare