FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/04/2017

Gränsdragningen mellan olovlig körning och grov olovlig körning

Hejsan!

Jag åkte fast, för olovlig körning av moped, klass 1, idag!

Har åkt fast en gång tidigare för detta, för två år sedan. (Fick då betala 4300:- för olovlig körning och att fordonet var "avställt".)

Undrar då, nu när jag åkte fast denna gång, blir det grov olovlig körning direkt då eller?

Polisen snackade bara om olovlig körning när dom stannade mig. Dom kollade upp att mig och såg att jag gjort det en gång tidigare för 2 år sedan.

Sedan undrar jag även, vad för böter kan jag vänta mig denna gång?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Enligt trafikbrottslagen 3 § ( https://lagen.nu/1951:649#P3S1 ) ska en olovlig körning anses som grov om den som framfört fordonet tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller om brottet skett vanemässigt eller i annat fall är att anse som grovt. Av förarbetena till bestämmelsen framgår att det kan handla om att någon "fört motorfordon efter att ha vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet eller att det varit fråga om olovlig körning i större omfattning". Det anges också att "om ett körkortstillstånd eller rätt till förnyelse av körkort har återkallats, så bör detta bedömas på samma sätt som om föraren har vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet."

Betydelse i ditt fall

Som framgått av beskrivningen ovan har det stor betydelse om ditt körkort återkallats (t.ex. vid den första olovliga körningen), eftersom detta talar för grov olovlig körning. Har det inte återkallats måste det bedömas om brottet skett vanemässigt/på annat sätt är grovt. Det är tveksamt brottet uppfyller detta villkor, eftersom det ska ske "i större omfattning" för att anses som grovt (vilket enligt min uppfattning kräver att brottet upprepas 3-4 gånger).

Utan att veta mer om omständigheterna i ditt fall är det svårt att säga mer om brottet är grovt eller inte. Av det som du beskrivit är dock min bedömning att det handlar om olovlig körning av "normalgrad", förutsatt att ditt körkort inte blivit återkallat.

Böter

Den som döms för olovlig körning döms till böter. När bötesform inte är föreskriven (vilket är fallet för olovlig körning) ska dagsböter utdömas (25:1 brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K25P1S1 ). Antalet dagsböter bestäms till ett antal av minst 30 och högst 150. Beloppet bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till bland annat den tilltalades inkomst och förmögenhet (25:2 brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K25P2S1 ). Det går därför inte att säga exakt vilken bötessumma du kan komma att betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare