FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/06/2017

Grannens katt bajsar i vår sandlåda

Hej!

Vi har jätteproblem med vår grannes katter. De har bajsat ner hela vår sandlåda och vår ettåring har ätit kattbajs. Vi har grävt ur hela sandlådan och köpt ny sand och nu byggt ett lock så att det inte kan hända igen.

Min fråga är, visst är det rimligt att grannen får stå för denna kostnad?

Jag har bilder på då hennes katter är i sandlådan och det finns inga andra katter i närheten. Problemet började direkt då hon flyttade in, tidigare hade vi aldrig något bajs i sanden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

I en prejudicerande dom i Miljödomstolen från 2002 slogs det fast att katter har laglig rätt att utföra sina behov i det grannskap djuret bor i. På grund av detta får du tyvärr stå för kostnaderna själv om du vill utrusta din sandlåda med lock.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia NygrenRådgivare