FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2021

Överklaga ett planerat bygge av padelbana

Vid min tomtgräns vill de bygga en paddel bana, 12,5 m nära min tomtgräns. Utebana. Hur kan jag överklaga att den kommer för nära mig o mitt privata, det blir mycket insyn o ljud. Med vänlig hälsning, Marina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag uppfattar din fråga såsom att dina grannar vill bygga en padelbana nära din tomtgräns och du vill överklaga detta.

Padelbanan kräver troligtvis bygglov

Det är högst troligt att det krävs ett bygglov för att bygga en Padelbana men det är något osäkert. Då en padelbana saknar tak, räknas det inte som en byggnad. Dock så gör vissa kommuner gällande att glasväggarna kan räknas som plank och behöva bygglov därefter. Om du skall bedriva kommersiell verksamhet eller inte spelar också in/roll. Det är kommunen som hanterar bygglov. Därav är det min uppfattning att du bör kontakta kommunen för att se över huruvida det krävs bygglov för padelbanan eller inte.

Om det kräver bygglov kommer du få ge synpunkter

Om det krävs bygglov, har du rätt att få ge dina synpunkter på bygget, där du bl.a. kommer att kunna framföra insyn och ljud som argument för att bygglov inte bör beviljas. Har bygglov redan beviljats, kan du överklaga detta till Länsstyrelsen, men detta ska ske från och med att bygglovet beviljades.

Råd

Mitt råd är att du kontaktar kommunen angående bygglovet för att se ifall att de tycker att padelbanor kräver bygglov. Om så har du rätt att invända mot deras ansökan och anföra dina argument. Om de får bygglov kan du överklaga detta till Länsstyrelsen.

Allt gott,

Vilhelm OxhammarRådgivare