Grannen sågat ner träd

grannen har sågat ner mitt körsbärsträd har jag rätt till ersättning ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om någon sågar ned ett träd på annans mark gör man sig skyldig till skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken). Detta föranleder i sin tur rätt till ersättning i form av skadestånd (2 kap. 1 § Skadeståndslagen).

Det finns dock en rätt att såga av gren eller rot som tränger in på tomten, även fast trädet står på grannens mark (3 kap. 2 § Jordabalken). Observera att man måste upplysa grannen om detta och erbjuda denne att utföra åtgärden om det kan förväntas innebära skada för grannen.

Franck OlofssonRådgivare