Granne som spelar trummor på kvällarna

Hej, min granne sitter och spelar trummor klockan 21:00 till 23:00 ibland. Det är rätt störande då jag har svårt att sova och lägger mig i vanliga fall runt halv 10. Jag somnar inte för ens han har slutat spela, tar dessutom sömnmedicin men blir så störd att jag ej kan somna med den heller. Börjar tröttna nu då han har hållit på ett ganska bra tag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om din granne gör något felaktigt och vad du skulle kunna vidta för eventuella åtgärder. Reglerna kring detta återfinns i 12 kap i Jordabalken (hädanefter förkortad JB).

Enligt 12 kap 25 § JB ska en hyresgäst använda lägenheten på ett sådant sätt att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Förekommer det störningar i boendet ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse och se till att störningarna omedelbart upphör.

I ditt fall skulle jag därför rekommendera att du kontaktar din hyresvärd för att uppmärksamma denne om de störningar du upplever, så denne kan vidta åtgärder för att de ska upphöra.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare