Grannar som trakasserar

Tråkiga grannar står vid ingången till uppfarten vid huset och pratar om mig och min särbo. Har ALDRIG någonsin sagt något till dem när de kommenterat mig när ute i trädgården. När särbon här låtsas de som ingenting. Mycket otrevligt och kränkande. Känner mig såpass stressad av det att orkar knappt vara ute och göra trädgårdsarbete. Kommentarer som att syns på mitt kroppsspråk jag är irriterad. Jag hejar och pratar om alldagliga saker om de tar kontakt, annars håller jag mig till mitt. Bott i hus i 40år och trivs med det, men denna granne är i tråkigaste laget. Arbetar inom skolan och behöver vila när ledig. Ofta huvudvärk. Vad kan jag göra för få lugn och ro från tråkig äldre pensionerad granne som inte verkar ha annat att göra än att hålla koll på mig i trädgården. Jag bryr mig verkligen inte om vad andra gör i sina trädgårdar. Har ALDRIG gjort det. Vill bara njuta av min trädgård och trädgårdsarbetet. Sjukt tråkigt bli utsatt för detta år ut och år in. Varje sommar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar din situation. För att slippa bli utsatt hade du först kunnat prata med dina grannar och uttryckt att du inte uppskattar sådant beteende. Det är inte det enklaste att göra och man kanske riskerar att bemötas otrevligt. Ett annat sätt är att polisanmäla grannarna för olika brott. Brott som skulle kunna komma i fråga är förtal, förolämpning eller ofredande.

Ofredande 4 kap 7 § brottsbalken – för detta brott ska personen ha fysiskt antastat någon såsom att knuffa, spotta eller sätta krokben till exempel. Men det innefattar även att utsätta någon för annan störande kontakt eller hänsynslöst agerande om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Detta innefattar att fönstertitta, även att mobba någon. Någon måste bli störd av beteendet, den som ofredar måste vara medveten om att denne gör något fel samt att ni som blir utsatta måste uppfatta beteendet. Detta är ett möjligt alternativ, grannarna står och pratar kränkande om dig/er framför dig. Det är en form av mobbing skulle jag säga. Brottet ofredande kan ge böter eller fängelse upp till 1 år.

Förtal 5 kap 1 § brottsbalken – Det beror på vad grannarna har sagt till varandra. För detta brottet ska personen ha utpekat någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnat att utsätta personen i fråga för andras missaktning. Personens uttalanden kan vara rättfärdigade om det anses försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann och denne hade en skälig grund för den. Det är svårt att veta vad de pratat om, om du skulle få reda på att de spridit gamla rykten, domar, falska uppgifter mellan sig hade detta brottet kunnat bli aktuellt för det är vanligtvis inte ok. Det ska vara fråga om allvarligare uppgifter till exempel: påstå att personen är ohederlig, försummar barn, är lögnaktig. Avgörande är om den är avsedd att förändra folks attityd om personen.

Men det verkar i din fråga som om de sagt och påpekat saker framför dig så du hört. Då kan brottet förolämpning bli aktuellt om förtal inte kan användas/bevisas. Vid förtal lämnas informationen/meddelandet till någon annan, vid förolämpning lämnas informationen/meddelandet direkt till offret. Brottet förtal kan resultera i böter.

Förolämpning 5 kap 3 § - för förolämpning ska personen rikta beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon och detta beteende ska vara ägnat att kränka dennes självkänsla eller värdighet. Syftet är alltså att såra någon och när dina grannar står och pratar kränkande framför dig borde falla in under förolämpning. Det beror även här på exakt vad de säger. Om de kallar dig/er för kränkande saker (skällsord, hotelser, beskyllning) och står och skrattar framför dig till exempel är detta inte ok. Det verkar även ha pågått länge utifrån din information. Förolämpning kan ge böter eller fängelse i högst 6 mån.

För att få slut på trakasserierna råder jag dig att agera då de inte verkar sluta utan fortsätter år efter år. Det är inte ok. Du hade kunnat konfrontera dem och spela in ert samtal för att få bevis (du måste vara med i det inspelade samtalet om de medger saker de sagt annars kan det bli fråga om olovlig avlyssning). Sedan polisanmäla händelserna. Det verkar som det antingen blir fråga om förolämpning eller ofredande om du inte kan bevisa förtal. Ofredande är något allvarligare brott och kan ge böter eller upp till 1 års fängelse. Man döms inte för båda brotten utan antingen eller. Jag råder dig att kontakta en jurist, till exempel betaltjänsten här på Lawline (även telefonmöte) för att vara säker och där de kan bedöma utifrån all info och allt som sagts.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare