Grannar som klagar på ljud

Hej!

Jag och min tjej bor i en hyresrätt. Huset är gammalt av två våningar och har (förmodligen) dålig ljudisolering. Vi lyssnar aldrig på musik, tittar aldrig på högt TV och utför aldrig några hushållsarbeten efter 20.00. Vår gamla granne i bottenlägenheten har aldrig klagat på störningar från oss men det gör den nya granne. Första gången de knakade på dörren och klagade var för ca två år sedan och då hade de precis flyttat in. Då hade vi precis ätit klart och precis börjat diska våra fyra tallrikar och bestick, då avbröt jag diskandet direkt och visade respekt. Nu diskar vi aldrig efter kl 22.00 trots det inte tar mer än 10 minuter att göra det. De klagar när vi ska gå i lägenheten och hävdar att vi trampar för högt. De klagar på oss när vi öppnar och stänger fryslådan efter kl 22.00 och hävdar att vi möblerar om. Det tar endast några sek att göra det. Ibland jobbar jag till kl 00.00 och kommer hem svettig och duschar i max 10 minuter eller joggar ute ibland och duschar när jag kommer hem strax efter 22.00 i max 10 min.

Vi har slutat leva normalt liv i vår lägenhet. Vi sover hungriga, jag sover svettig, viskar efter kl 21.00, slutade prata i telefon efter 22.00 och nekar för nästan all besök av kompisar och släktingar. Allt detta är bara för att grannen ska nöja sig. Skaffade oss mjuka tygsandaler så att dämpa ljudet när vi går.

Är detta normalt? Är vi verkligen störiga? Vad har vi för rättigheter? Vilka störningar skall tålas resp. inte i vårt fall?

Respekt och hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om hyra och hittar vi i 12 kap. jordabalken, som jag härefter kommer att benämna som "JB".

Hur mycket ljud får man göra ifrån sig i en hyreslägenhet?

Regleringen säger att hyresgästen, när han använder lägenheten, måste ta hänsyn till de andra som bor i omgivningen så att de inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas. Som hyresgäst får man alltså inte föra mer oväsen än vad som är att anses som "normalt". Högre ljudnivåer på dagen är även mer acceptabelt än sent på kvällen. Att spela musik under rimliga tider på dygnet eller att dammsuga är exempel på saker som anses gå under det "normala" (12 kap. 25 § JB).

Det du beskriver i din fråga, dvs. att ni går i lägenheten, öppnar lådor, utför hussysslor, pratar i telefon etc. är allt vardagliga "störningar"/ljud som era grannar måste acceptera. De störningar som ska tålas är alltså, som jag tidigare nämnde, allt det vardagliga som man behöver göra i hemmet för att kunna få en fungerande vardag och kunna leva ett normalt liv. Att exempelvis ofta spela hög musik sent på kvällen är däremot något som inte behöver accepteras av grannarna. Av det du beskriver framgår det att ni dragit ner på era ljudnivåer genom att begränsa er vardag och era vardagssysslor, detta är något ni inte behöver göra då ni också måste kunna ha en fungerande vardag. Jag skulle råda er till att prata med er granne och förklara att ni inte bryter mot någon regel och att ni helt enkelt också måste få utföra "normala" sysslor och leva ett "normalt" liv. Om er granne trots detta fortsätter att klaga skulle jag råda er till att ta upp problemet med er hyresvärd.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Sara HrnicRådgivare