Göra make arvlös

Om jag går bort, ärver min man mej automatiskt ? Jag skulle vilja att mina barn ärver min del, ska jag skriva testamente då ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på om det är era gemensamma barn eller inte. Är det gemensamma barn ärver din make barnens del med ”fri förfoganderätt” vilket betyder att han har rätt att konsumera (använda) arvet, men inte själv testamentera bort det eller exempelvis om han har barn utanför äktenskapet, ge det till dem. En make har dock inget laglottsskydd och om du vill att barnen ska ha arvet direkt vid din bortgång, och de är myndiga, kan du testamentera att maken ska vara arvlös. Dock finns ett skydd för den efterlevande maken, som gör att hen har rätt till fyra gånger årets prisbasbelopp (som i år totalt ger 177 200 kronor) efter att bodelning och arvskifte ha gjorts. Helt lottlös kan den efterlevande maken därför inte bli, men du kan testamentera om resterande.

Är det barn utanför äktenskapet, är principen som ovan samma, men skillnaden är att särkullbarn, det vill säga barn utanför äktenskapet, kan kräva ut sin laglott direkt. Efterlämnar du exempelvis 100 kronor efter bodelning och har två barn, har barnen rätt till att dela på hälften av det här, 25 kronor vardera, och resten går till maken med fri förfoganderätt och de resterande 50 kronorna tillfaller barnen först när han också går bort.

Vill du ha hjälp att skriva testamente kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare