Göra gällande skuld utan skuldebrev

Jag är ensam arvtagare efter min mor som efterlämnade bla ett bolag. Nu hävdar min moster, att det finns en skuld till min mormor som min mor fick låna när bolaget togs över för 20 år sedan och vill att det skall dras av från min mormors arv och min laglotg när hon så småningom går bort. Skulden togs inte upp i bouppteckningen och det finns inget skuldebrev. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bevisbördan för att skulden existerar ligger på din moster. Misslyckas hon med att bevisa att skulden föreligger, t.ex. genom att uppvisa ett giltigt skuldebrev, ska ingen hänsyn tas till den påstådda skulden vid fördelningen av arvet.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare