Göra gällande gällande varumärkesskydd

Hej!

Jag är styrelseledamot i en studentförening och projektledare för vår arbetsmarknadsdag. Vi har varumärkesskyddat vårt namn PVD sedan 2008. Nu har vi märkt att en annan studentförening börjat använda samma namn till deras arbetsmarknadsdag och vi skrev därför ett trevligt men bestämt e-mail till de där vi berättade att vi varumärkesskyddat namnet och därför ville be de att sluta använda det.

Nu undrar de om de får använda namnet PVDKarlstad eller PVDK. Vi anser att det är för likt vårt namn, men vet inte hur det ser ut juridiskt. Får de använda dessa namn trots att vi varumärkesskyddat PVD?

Med vänlig hälsning,

Hanna Tunander

Lawline svarar

Hej Hanna och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med registrering av ett varukännetecken (varumärke) följer en ensamrätt till varumärket för rättighetsinnehavaren enligt 1 kap. 6 § Varumärkeslagen (VmL).

I 1 kap. 10 § 1 st. VmL anges att ensamrätten till ett varumärke innebär att ingen annan än innehavaren, utan tillåtelse, får använda ett tecken (varumärke) som är identiskt eller liknar varumärket för varor eller tjänster av samma eller liknande slag om det finns en risk för förväxling. "Risk för förväxling" inbegriper risken för att användningen av ett identiskt eller liknande varumärke leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan användaren av varumärket och innehavaren av varumärket.

I detta fall är ni och er upplevda intrångsgörare båda studentföreningar och avser att använda varumärket i huvudsakligen identiska sammanhang. Mot bakgrund av detta är min bedömning att studentföreningen eventuellt gör intrång i ert varumärke eftersom ni använder varumärket PVD i ett identiska sammanhang, nämligen för att marknadsföra en arbetsmarknadsdag. I slutändan är det dock alltid endast domstol som kan göra en sådan bedömning.

Att göra intrång i ett registrerat varumärke är straffbart enligt 8 kap. 1 § VmL och kan även utgöra grund för skadestånd enligt 8 kap. 4 § VmL.

Om ni inte vill att den andra studentföreningen ska använda PVD i marknadsföringen av sin arbetsmarknadsdag bör ni uppmärksamma dem på detta, och vänligt men bestämt be dem att upphöra med användningen av ert registrerade varumärke.

Skulle det vara några oklarheter eller något som du tycker att du inte fått svar på är du varmt välkommen att återkomma med en kompletterande kommentar!

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare