Göra egendom enskild

Hej,

Jag är gift men särbo. Nu funderar jag på att köpa ett hus till mig själv och mina barn som jag inte vill att min make ska ha del i. Han äger redan en lgh. Vi har inget äktenskapsförord. Han har tre barn sedan tidigare, jag har två barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt barn.

Hur ska jag göra för att fastighetsköpet ska vara min enskilda egendom?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

I och med att din fråga handlar om egendom i ett äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Det enda sättet att göra så att huset i fråga (eller egendom generellt) inte blir giftorättsgods är att göra det enskilt enligt någon av punkterna i 7 kap 2 § ÄktB. I första punkten i nyss nämnda lagrum återfinns bestämmelsen om äktenskapsförord som antagligen är det lättaste sättet för dig att göra huset till ditt eget. Vidare bestämmelser om ett äktenskapsförords upprättande finns i 7 kap 3 § ÄktB där det även framgår att ett nytt äktenskapsförord kan upprättas när som under äktenskapet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare