Göra bodelad egendom enskild

Vi har sen tidigare en registrerad partiell bodelning gällande en lägenhet och ett hus. De är skrivna på mig. Nu vill jag och min make att dessa ska vara min enskilda egendom. Ska vi skriva ett äktenskapsförord eller annat dokument?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Makarnas har under äktenskapet möjlighet att fördela egendom mellan sig genom partiell bodelning (bodelning under äktenskap utan att makarna skiljer sig) enligt 9:2 äktenskapsbalken (ÄktB). Den egendom som delats kommer utgöra en del av det gemensamma boet, alltså utgöra giftorättsgods. Giftorättsgodset ska sedan vid en framtida bodelning (ej partiell) fördelas lika mellan makarna.

Den enda möjligheten för makarna att bestämma om att giftorättsgods ska vara enskild egendom är genom äktenskapsförord enligt 7:2 ÄktB. Så svaret på din fråga är ja, ni ska skriva ett äktenskapsförord om ni vill att huset och lägenheten ska vara din enskilda egendom.

Äktenskapsförord är en formstyrd handling och därför måste formkraven (skriftligt, undertecknat, registrerat) följas för att förordet ska gälla, dessa regler finns i 7:3 ÄktB.

Länk till ÄktB finns https://lagen.nu/1987:230

Lawline RådgivareRådgivare