Göra avliden bröstarvinges arvingar lottlösa

Min far vill att min syster endast skulle få sin laglott i testamentet och nu har min syster avlidit och då undrar jag om hennes barn måste tilldelas denna laglott eller kan dom göras lottlösa ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

Eftersom det rör sig om arv blir ärvdabalken tillämplig som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

Eftersom din systers barn är eran faders avkomlingar i rakt nedstigande led är de att betrakta som hans bröstarvingar och barnen har därmed rätt till laglott eftersom din syster avlidit, 2 kap. 2 § 2 stycke. Enda sättet att göra dem lottlösa är om de själva väljer att avsäga sig arvet. De kan dock enbart avsäga sig arvet om de är över 18 år och inte står under förvaltarskap, 17 kap 2 §.

Om din far i ett testamente ändå väljer att helt testamentera bort din systers barns laglott måste barnen begära jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § för att på så vis få ut laglotten.

Sammanfattning:
Systerns barn har rätt till sin laglott. Endast den som har rätt till arv kan avsäga sig sin del av arvet om förutsättningarna är uppfyllda. Om testamente skrivs och det inkräktar på laglotten kan testamentet med enkelhet bestridas.

Mikael JonassonRådgivare