Gör jag rätt i att betala skadeståndskrav direkt?

Hej

Jag har under en kväll sprungit över en parkerad bil i stan. Jag var uppenbarligen berusad och hamnade i fyllecell efter incidenten. Efter detta har polisen och Åklagare anmält mig för skadestånd och vill nu att jag ska betala cirka 20.000 kronor i skadestånd. Jag har accepterat brottet eftersom jag tyckte det är bättre att vara ärlig än att bara råneka allt. Men jag tycker uppenbarligen 20.000 för en buckla på en bil (inga repor enligt information till mig) är alldeles för mycket att betala.

Nu undrar jag.

1: Tror ni att det är smartare och acceptera skadeståndet om nu åtal väcks. Utan att ta upp det i tingsrätten.

2: Finns det möjlighet att att få hjälp av försäkringbolag vid skadestånd? Att man får hjälp av betalningen?

Lawline svarar

Hej,

Det är svårt att säga så mycket om din situation eftersom det beror mycket på hur skadorna ser ut och liknande. Det går snabbare om du erkänner direkt och betalar, men det är någonting du i första hand bör göra om du känner att det är rätt. Du bör också be att få ett underlag för hur skadeståndet är beräknat så att du kan se vad det har kostat att reparera bilen. Om du däremot tycker att 20 000 är för mycket (eller att du inte ska betala någonting alls) kan du bestrida och invänta en eventuell huvudförhandling. Det kan däremot hända att du i så fall drar på dig ytterligare kostnader, så det är svårt att säga vad som är smartast.

Vad gäller försäkringsfrågan är det helt beroende av vad du har för försäkring och det allra smartaste där är att kontakta ditt försäkringsbolag.

Rådgivare