Godtrosförvärv, skadestånd och lösenrätt

Hej! För ett par år sedan lånade jag ut en bas till en kompis. När han flyttade utomlands så lånade han i sin tur ut den (utan min tillåtelse) till en av våra gemensamma "vänner". Jag har bett att få tillbaks den flertalet gånger men har inte fått tillbaks den. När vi frågade igår så sa han att hans gamla rumskompis tagit den med sig när han flyttade till en annan stad och att de har rätten på sin sida då de har haft basen i sex månader och det efter sex månader då räknas som deras. Finns det ingenting jag kan göra? Om denna lag finns, kan man hitta den på internet någonstans?

Lawline svarar

Hej,

Det är lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre som personen du pratade med avser, men den lagen är mer komplicerad än han påstår. Det är fullt möjligt att du kan få tillbaka din bas; du bör åtminstone kunna kräva ersättning för att du blivit av med den.

Enligt 2 § lagen om godtrosförvärv av lösöre kan en person som förvärvat lösöre (som exempelvis en bas) från någon som inte hade lov att ge bort den bli den nye ägaren till lösöret. För att äganderätten ska övergå krävs dock att personen som tog emot föremålet var i god tro, d v s att personen faktiskt trodde att den som gav bort föremålet hade rätt att göra det. Om man i ett visst fall borde ha misstänkt att den som lämnade bort föremålet faktiskt inte hade rätt att göra det så är man inte heller i god tro – och i så fall övergår inte heller äganderätten. Då kan du kräva tillbaka basen, för personen som har den nu äger den inte. Samtidigt är det definitivt möjligt att den person som fick basen var i god tro när han tog emot den; i så fall är han tyvärr ny ägare till basen.

När din bekant nämner en sexmånadersgräns så avser han antagligen regeln i 3 §. Den gäller dock bara om föremålet togs ifrån dig genom att ”någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara”. Den regeln är med andra ord inte aktuell i detta fall; du blev först av med basen genom att du lånade ut den, så äganderätten kan gå över direkt. Det krävs inte att det har gått sex månader.

Det finns dock en sak du kan göra för att få tillbaka basen även om personen som tog emot den var i god tro. Enligt 5 § lagen om godtrosförvärv av lösöre kan du vända dig till den som för tillfället har basen och kräva att få lösa ut den. I sådana fall kan ägaren kräva en summa pengar av dig som kompensation (det lägre av marknadspriset eller det pris den nuvarande ägaren betalade för basen), men du får tillbaka din egendom. Om du vill lösa ut basen måste du göra det inom sex månader från att du fick reda på att den fanns hos den nuvarande ägaren.

Du kan också kräva ekonomisk kompensation av personen som lämnade bort basen utan ditt tillstånd. Det är visserligen sant att en person som fått egendom i god tro kan bli ägare till den, men personen som lämnade bort föremålet utan lov har fortfarande kränkt din äganderätt och ska kompensera dig. Den som lämnade bort din egendom utan tillåtelse har dessutom sannolikt gjort sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken. Det är förstås inte säkert att du vill anmäla en kompis, och det är självklart inte något du måste göra, men om du tvingas lösa ut basen kan det vara en bra idé att åtminstone kräva kompensation för det från personen som lämnade bort den. Han är sannolikt skadeståndsskyldig.

Du kan alltså visserligen bli tvungen att betala den nuvarande innehavaren av basen (förutsatt att han var i god tro när han fick den), men du kan i din tur kräva pengar från personen som gav bort den.

Lagen om godtrosförvärv av lösöre hittar du t ex https://lagen.nu/1986:796.

Brottsbalken hittar du t ex https://lagen.nu/1962:700.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare