FrågaFAMILJERÄTTGod man31/10/2018

God mans rättigheter

Hej! Kan min bror som är god man för våran mor, tillsammans med min andra bror bestämma om hennes lägenhet skall säljas? Hon har fått en stroke och halva hennes vänstra hjärnhalva är död sade läkaren när hon kom in för ett år sedan. Hon har en bostadsrätt som hon troligen aldrig kommer att komma tillbaka till och bor på ett boende idag där hon tas hand om (sk fullservice). När min bror har frågat henne rycker hon bara på axlarna. Vi är inte på klara med hur mycket hon förstår. Jag själv bor inte i samma stad och ser henne sällan. Jag undrar rent juridiskt, har han rätt till det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din bror har i egenskap av att vara god man till din mor, i uppdrag att ta tillvara på en hennes juridiska och ekonomiska rättigheter. Uppdraget innefattar bland annat att företräda din mor vid en eventuell bostadsförsäljning.

Din mor har dock kvar sin rättsliga handlingsförmåga och därför behöver den gode mannen (din bror) samtycke från eran mor för att få sälja hennes lägenhet. Om samtycke inte kan hämtas från eran mor på grund av hennes tillstånd, så krävs det ett läkarintyg som styrker detta. Samtycke för att sälja lägenheten måste också hämtas från den gode mannens överförmyndare.

Svaret på din fråga är alltså att din bror kan sälja din mors lägenhet. Han behöver dock samtycke från din mor eller eventuellt ett läkarintyg på att hennes samtycke inte kan ges och ett samtycke från sin överförmyndare.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare