FrågaFAMILJERÄTTGod man30/06/2018

God man svarar inte, vad göra?

Hej. Varför få jag ej veta något nytt när gäller ekonomi? Min goda man vägrar att svara på frågor. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du har klagomål på en god man kan du vända dig till överförmyndarverksamheten i kommunen eftersom det är överförmyndarverksamheten som ska se till att gode män sköter sina uppdrag och har hand om tillsynen över gode män (FB 12 kap 9 §). Till länsstyrelsen kan man vända sig om man har klagomål på överförmyndare eftersom det är länsstyrelsen som har hand om tillsynen över överförmyndare (FB 19 kap 17 §).

Om du vill framföra klagomål på gode mannen är det alltså överförmyndarverksamheten du ska vända dig till och om det är så att du vill framföra klagomål på överförmyndaren kan du alltså vända dig till länsstyrelsen.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare