FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2017

Glömt att sätta upp p-skiva

Hej, jag glömde ställa in Pskiva på en parkeringsplats där man får parkera 3 timmar grattis. Kan bevisa att jag inte stått på platsen i mer än 2 timmar. Parkerings bolagets telefonist vägrade att ens lyssna på vad jag hade att säga. Går det att bestrida och isåfall hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 5 § lag om felparkeringsavgift (här) har parkeringsvakt eller polis rätt att påföra parkeringsavgift när fordon stannats eller parkerats i strid med gällande föreskrifter. Detta betyder att parkeringsvakt och polis har rätt att påföra en förseningsavgift även om du inte överskridit tiden, eftersom du parkerat i strid med föreskriften om att p-skivan måste ställas upp. Om p-skiva saknas bör, motsatsvis, parkering vara helt förbjuden.

Svea Hovrätt har i mål FT 8878-05 av 2006-06-20 uttalat sig om detta, och de vanligaste invändningarna mot denna överträdelse är:

Jag visste inte att man måste ha p-skivaJag glömde att lägga fram p-skivanDet tog lång tid för mig att få tag på en p-skiva där jag parkeradeP-skivan hade fallit ner på golvet

Dessa invändningar och liknande är inte skäl för att kontrollavgiften ska avskrivas.

Jag tror därför att parkeringsvakten agerat korrekt och att ett bestridande av fakturan inte kommer att gynna dig.

Mvh

Maria MakdesiRådgivare