Glömd p-skiva: Parkeringsböter

Hej. Jag fick parkeringsböter nyss pga att jag glömde p-skivan. Jag var inne och hämtade barnen på dagis, vilket tog max 10 minuter. När jag kom ut stod p-vakten och fotade bilen och skrev ut boten och gav den till mig i handen. Enligt boten har jag stått mellan 16:19-16:25. Man får stå på parkeringen 30 min med p-skiva enl skylt. Min fråga; Får de ge böter trots att man inte stått mer än 30 min och han såg att jag bara varit inne och vänt? Min fråga är om de får skriva bot

Lawline svarar

Hej!

Enligt 5 § lag om felparkeringsavgift (https://lagen.nu/1976:206#P5) har parkeringsvakt  eller polis rätt att påföra parkeringsavgift när fordon stannats eller parkerats i strid med gällande föreskrifter. Det går inte att utläsa annat än att parkeringsvakt och polis har rätt att påföra en förseningsavgift även om den betalda tiden endast överskridits med ett fåtal minuter. Inom vissa kommuner tillämpas en så kallad övervakningstid, vilket innebär att parkeringsvakten väntar några minuter innan boten skrivs. Detta är dock inget krav.

Angående p-skivan förstår jag det som att man på denna parkeringsplats tillåts att stå under 30 minuter om man har en parkeringsskiva. Om p-skiva saknas bör, motsatsvis, parkering vara helt förbjuden.

Jag tror därför att parkeringsvakten agerat korrekt.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare