FrågaAVTALSRÄTTGåva29/11/2020

givit pengar i gåva, kräva tillbaka pengarna?

Hej!

Jag undrar om en person (person 1) skulle kunna dömas för något brott om personen regelbundet får stora summor pengar av en annan person (person 2) som person 2 ger bort frivilligt, men sedan ångrar sig person 2 och vill ha tillbaka alla pengar igen, men person 1 vägrar då att lämna tillbaka pengarna. Har person 1 då gjort sig skyldig till något brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Enligt 2 § Gåvolagen, anges det att en gåva är fullbordad när egendomen (pengar, bilar, böcker, etc.) har lämnats över till gåvomottagaren. I och med detta tillhör egendomen gåvomottagaren, i detta fall person nr 1. I och med att pengarna har överlåtits som gåva till person nr 1, är person nr 1 ägare över pengarna. Något krav för att återfå pengarna finns inte i detta fall, då person nr 2 inte längre äger pengarna. Detta medför att person nr 1 inte har begått något brott.

Hoppas det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare