Giltigt överlåtelseförbud via gåva av fastighet

Hej,

Mina svärföräldrar vill ge sitt hus som förtida arv till min sambo. De vill däremot inte att jag ska ha en l av det. Så har de rätt att ställa villkoret att jag inte får köpa in mig på huset, eller får min smabo göra som han vill efter att han har ärvt?

Mvh,

R

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

I mitt svar utgår jag från att det är en fastighet och tillhörande byggnad som avses med "hus". Detta gör att Jordabalkens fjärde kapitel blir tillämpligt.

Det korta svaret är att din sambo inte får göra som denne vill - du kan alltså inte köpa in dig i fastigheten hursomhelst. Svärföräldrarna har gjort ett s.k. överlåtelseförbud.

Vid gåva av fast egendom har ett överlåtelseförbud både verkan mellan parterna (obligationsrättsligt) och mot tredje man (alltså mot dig i detta fallet, detta kallas sakrättslig verkan). Detta följer av b .la rättsfallet NJA 1991 s. 376 .

Enligt förarbetena till 1970 års jordabalken tas särskilt upp att den nya jordabalken skulle möjliggöra detta. En förutsättning är dock att det är fråga om en faktisk gåva - är det t.ex ett blandad köp - dvs att en större del av fastighetens värde har köpts bör det betraktas som ett köp. Dock verkar detta inte vara fallet.

Utan att veta hur gåvobrevet är formulerat kan det tilläggas att en föreskrift som innebär att egendom inte får överlåtas utan givarens samtycke ska tolkas som ett överlåtelseförbud med samma rättsverkan (se NJA 1986 s 16). Sammanfattningsvis kan din sambo inte överlåta en del av fastigheten på dig såsom det ser ut idag.

Min rekommendation är att din sambo talar med sina föräldrar om att ändra överlåtelseförbudet om ni vill överlåta en del av fastigheten på dig.

Lawline RådgivareRådgivare