FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/05/2020

Giltigt köpeavtal vid köp av hus på ofri grund

Jag ska köpa mina föräldrars friggebod på deras sommarstugetomt men den ska stå kvar på tomten så min familj har en liten stuga när vi hälsar på.

Den dagen vi inte är välkomna längre så tar jag friggeboden med mig därifrån.

Jag har två syskon så vill ha på papper att det är jag som äger den och den ingår inte i något dödsbo eller så.

Vad ska vi ha för papper där det står att jag har köpt den, den ingår inte i något dödsbo och den dagen vi inte får ha den på tomten så fraktar vi bort den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hus på ofri grund

Eftersom du i frågan anger att ni köper en friggebod som står på en tomt som annan äger så är det fråga om ett så kallat "hus på ofri grund", vilket betraktas som lös egendom. I och med att det är fråga om en friggebod (det vill säga krävs ingen registrering hos Skatteverket) så krävs det enbart ett köpeavtal för att den inte ska ingå i något dödsbo, och för att styrka dig som ägare. Det finns inga formkrav vad gäller lös egendom, men ett skriftligt avtal är ur bevissynpunkt alltid att föredra.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare