Giltigt anställningsavtal och uppsägningstid

Hej! Jag vill fråga en sak om anställningsavtal. Min nuvarande arbetsgivare har skrivit i avtalet att han har kollektivavtal med byggnads min har kollat upp detta han har inget avtal med byggnads. Så min fråga: är detta avtal giltigt ? Varför jag undrar detta är att jag ska sluta men det står skrivit att det är 2 månaders uppsägningstid kan jag gå direkt eller gå tiden ut. Eller kan han gå vidare ge mej skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om anställningsskydd hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.

Anställningsavtal kräver ingen särskild form utan kan var muntliga eller till och med underförstådda. Att man har skrivit i avtalet att man är bunden av kollektivavtal utan att vara det är inte heller något som automatiskt gör avtalet ogiltigt, däremot så kan det innebära att vissa villkor i avtalet inte gäller.

För att avsluta en anställning måste man, som huvudregel, säga upp sig och arbeta kvar under en uppsägningstid. Uppsägningstiden beror på hu länge du har jobbat hos arbetsgivaren. Har du arbetat kortare tid än två år hos din arbetsgivare så är din uppsägningstid en månad (LAS 11§). Det spelar ingen roll att det står två månader i ditt avtal eftersom avvikelser från lagen som är till nackdel för arbetstagaren bara kan göras genom kollektivavtal.

Om det verkligen är så att din arbetsgivare inte är bunden av kollektivavtal och du har jobbat mindre än två år hos din arbetsgivare så kan du alltså säga upp dig direkt och gå efter en månad utan att riskera skadeståndsansvar.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare