Giltigheten och utbyte av ett körkort utfärdat i en stat utanför EES

Hej! Jag har en bekant som är både Svensk och Rysk medborgare, född i Sverige. Hen befinner sig just nu i Ryssland och tänkte att hen kunde ta sitt körkort där när planerna på att ta körkort ändå fanns. Kan hen ta körkortet i Ryssland och sedan byta ut det till ett svenskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giltigheten av utländska körkort regleras i 6 kap. Körkortslagen.

Eftersom Ryssland inte tillhör EES gäller specifika regler för giltighet av körkort och även utbyte av körkort.

Giltigheten av ett körkort från länder utanför EES

Ett körkort som har utfärdats i en stat utanför EES kan vara giltigt om det är utformat enligt internationella överenskommelser (konventioner om vägtrafik undertecknat i Geneve 19 september 1949 och i Wien 8 november 1968). Om körkortet inte uppfyller detta krav kan det ändå vara giltigt om det tillsammans med körkortet finns en översättning på svenska, engelska, franska, tyska, norska eller danska eller om det är fråga om ett internationellt körkort som är utformat i likhet med någon av konventionerna ovan eller konventionen om vägtrafik undertecknat i Paris 24 april 1926 (6 kap. 1 § Körkortslagen). Det är dock viktigt att notera att körkortet inte gäller i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år tillbaka (6 kap. 2 § Körkortslagen). Det innebär att om din bekant har varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år så kommer körkortet vara ogiltigt redan från början.

Utbyte av körkort från länder utanför EES

Ett utländskt körkort som har utfärdats i en stat inom EES, Schweiz eller Japan och som gäller i Sverige kan bytas ut genom en ansökan. Det förutsätter också att innehavaren till körkortet är permanent bosatt i Sverige (6 kap. 7 § Körkortslagen). Eftersom Ryssland inte ingår i EES är det inte möjligt att byta ut ett ryskt körkort till ett svenskt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare