FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal16/05/2021

Giltig köpehandling

Hej,

Vi har precis skrivit på ett köpekontrakt för ett hus och jag har gjort hål i värdehandlingen för att sätta in det i vår huspärm.

Innebär det att kontraktet är ogiltigt med hål i?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ett antal formkrav som ska vara uppfyllda för att en köpehandling ska vara giltig. Köpehandlingen ska för det första undertecknas av både köparen samt säljaren. För det andra ska det anges hur mycket fastigheten ska köpas för. Det ska även finnas en så kallad överlåtelseförklaring, vilket innebär att det ska anges att säljaren vill överlåta fastigheten (4 kap. 1 § 1 st. jordabalken). Om något av dessa kriterier inte uppfylls är köpehandlingen inte giltig (4 kap. 1 § 3 st. jordabalken).

Att det görs ett hål i pappret är ingen grund för att ogiltigförklara avtalet. Ni ska helt enkelt se till att hålet inte är placerat på ett ställe som gör att något av de ovan angivna formkraven åsidosätts. Hålet får alltså inte, exempelvis, täcka köparens eller säljarens underskrift.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss. Du kan boka tid på Lawlines hemsida (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare