FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga11/04/2019

Gills underskrift från 13-åring?

Jag hade sönder en iPad på min skola men den var försäkrad så jag behövde inte betala, men när jag fick en ny så skrev jag under ett papper och min lärare säger att jag ska betala ifall den nya går sönder men gills min underskrift även fast jag går i 6:an och är 12-13 år?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De regler som rör din fråga hittar du i föräldrabalkens nionde kapitel.

Minderårigas möjlighet att skriva under
Personer under 18 år har en begränsad möjlighet att ingå avtal (9 kap. 1 § FB). Vissa saker får du skriva under/avtala om, du kan exempelvis ta emot en present utan villkor på dig fastän du är omyndig. Dessutom kan en minderårig ingå avtal om den har sina förmyndares (oftast föräldrarnas) samtycke (9 kap. 6 § FB). Ett samtycke från föräldrarna finns om de exempelvis vetat om din underskrift utan att säga ifrån. Ett samtycke brukar sägas finnas om avtalet är en "normal handling" utifrån: barnets ålder, vilket föremål det gäller samt priset. En normal handling i din ålder skulle exempelvis kunna vara att köpa kläder, snacks och liknade i vanlig prisklass.

I ditt fall
Ett avtal om att betala för en iPad om den går sönder är inget avtal som du kan skriva under utan dina föräldrars samtycke. Avtalet innebär att du förbinder dig till att betala om den går sönder och förpliktelser är alltså inget som en minderårig kan avtala om själv (9 kap. 1 § FB). Om dina föräldrar har vetat om att du har skrivit under och inte sagt ifrån, har dina föräldrar samtyckt och din underskrift gäller. Om dina föräldrar inte vet om det, eller om de först nu fått reda på det och tänker ifrågasätta läraren, har dina föräldrar troligen inte samtyckt. Dina föräldrar har i så fall inte samtyckt eftersom det inte är en normal handling utifrån din ålder med tanke på att en iPad ofta kostar flera tusen kronor.

Alltså, din underskrift gäller inte så länge dina föräldrar inte har godkänt din underskrift eller vetat om det utan att säga ifrån.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare