Giftermål med flera personer

Jag har en fru här i Sverige och jag har en permanent upphålltillstånd. När jag åkte i sommar till mitt hemland i Afrika , gifte jag mig om med en kvinna. Mitt hemland tillåter att man gifter sig med flera. Finns det straff i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte tillåtet att gifta sig när man redan är gift. Det framgår av 2 kap 4 § Äktenskapsbalken. Det är dessutom en brottslig handling att ingå äktenskap när man redan är gift (Tvegifte). Enligt 7 kap 1 § Brottsbalken kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år. Det är således straffbart i Sverige.

Vilket straff som kommer utdömas är svårt att veta. Det faktum att din erfarenhet är att man får gifta sig med flera personer i ditt hemland är något som kanske skulle verka förmildrande enligt 29:3 p. 3 Brottsbalken och innebära att straffet inte blir så hårt. Det går dock inte att säga säkert.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare