Giftemål utomlands

Hej. Om jag vill gifta mig med min filippinska tjej i filippinerna, kan vi även gifta oss i Sverige efter det? Är det kanske bättre/enklare att gifta oss i Sverige först och sen i filippinerna? Mvh Jimmy

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är viktigt att kontrollera vilket lands regler som gäller för äktenskapet och er förmögenhetsförhållanden. Vilket lands lagar som gäller påverkar era rättigheter och skyldigheter som makar, och hur era tillgångar delas vid en skilsmässa t.ex.

Som huvudregel ska utländska äktenskap erkännas som giltiga i Sverige om de är giltiga i landet där ni genomför vigseln, 1 kap 7 § lag om internationella rättsförhållanden. Äktenskapet registreras dock inte automatisk om ni väljer att gifta er i Filippinerna först så för att registrera äktenskapet måste ni skicka vidimerad kopia av vigselbrevet till Skatteverket. Det går att välja om vill gifta er inför en svensk eller utländsk myndighet oavsett var ni befinner er så ni kan t.ex. gifta er i Filippinerna men med hjälp av svensk ambassad, Svenska kyrkan osv. Vissa länder kan kräva äktenskapscertifikat för att som svensk medborgare kunna gifta dig utomlands i ett land utanför EU.

Gifter ni er i Sverige behöver ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket, när den är klar får ni ett vigselintyg. Hindersprövning görs genom att ni fyller i en blankett där ni på heder och samvete försäkrar att det inte finns något lagligt hinder för er att gifta er (t.ex. måste båda vara över 18 år och inte hel- eller halvsyskon).

Jag besitter dessvärre ingen mer detaljerad kunskap om Filippinernas reglering kring äktenskap, fördelen med att se till så det blir svenska lagar som gäller är att det kanske är lättare för dig själv att kunna förutse följderna och veta hur det fungerar i Sverige, därför tror jag det blir lättast för er att första gifta er i Sverige.

Hoppas detta är svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare