Gifta sig i Turkiet

Hej! Jag är svensk medborgare och jag ska gifta mig med en turkisk man, men jag vill att vigseln skall äga rum på Svenska ambassaden i Turkiet, utan att blanda in turkiska myndigheter! Jag vet dock inte hur det ska gå till och vart jag ska börja...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den enda svenska myndigheten i Turkiet som har vigselbemyndigande är ambassaden i Ankara. Där är det endast ambassadören som kan viga.

Tyvärr är det dock endast svenska medborgare som kan vigas vid ambassaden. Ambassaden kan därför inte viga personer som har dubbelt (svenskt och turkiskt) medborgarskap.

Av din fråga så framgår det det att din man är turkisk och därmed så går det tyvärr inte för er, att gifta er på ambassaden i Ankara.

Det finns dock möjligheten för er att gifta er inför turkiska myndigheter.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare